Multimedia

Heemkunde Ham verzamelt oude Hamse filmpjes en stelt deze beschikbaar via YouTube!

Klik op de foto!

Reeds 18 filmpjes te bekijken!

Kerkwijding Oostham 4 mei 1958
Op 11 mei 1940 ging de Oosthamse kerk in vlammen op. Het duurde tot 1958 eer het godshuis heropgebouwd was. Hulpbisschop Guillaume Marie Van Zuylen kwam deze in eigen persoon inwijden en werd hartelijk ontvangen door pastoor Jean Douven, die jarenlang voor de wederopbouw geijverd had. Op 4 mei 1958 maakten alle Oosthamse inwoners en verenigingen hun opwachting en het werd een feestelijke, zonnige dag!

Sterke Banden
8 Juli 1978. Negen Oosthammenaren maken zich op voor een wieleravontuur: een fietstocht naar Lourdes! De camera volgt het peloton tot in Kwaadmechelen en pikt de draad weer op in Schoonaerde (Schaffen) wanneer zij op 25 juli terugkeren.

Genendijk Diamant 1973
Genendijk, eind maart-begin april 1973. Louis Ceustermans en Victorine Van Bael huwden in Meerhout op 29 maart 1913 en vierden in 1973 hun diamanten bruiloft in Genendijk. Jef Rutten filmde de hele familie- en vriendenkring bij het verlaten van de kerk en schoot ook enkele beelden van hun woning op de Staatsbaan.

Huldiging Henri Jamar 1979
In 1979 werd Meester Henri Jamar op initiatief van de heemkundige kring gehuldigd op het gemeentehuis voor zijn historische, heemkundige en folkloristische bijdragen. De originele film van Hans Vuegen werd gemonteerd, maar bleef zonder geluid bewaard.

10 Fraaie foto's Oostham
10 Fraaie Foto's, Oostham. Een willekeurige collectie van mensen en dorpsbeelden.

Werken Sas 1970
1970. Jef Rutten en Jeanne Van Uytsel bezoeken samen met de kinderen de werken aan de sluis in Genendijk. De kleine sluis werd toen verbouwd tot de grote duwvaartsluis. 60 Seconden film die toch een duidelijke blik gunnen op een titanenwerk van bijna 50 jaar geleden.

Moederke Gevers 1981
Op 21 november 1981 vierde heel Kwaadmechelen de honderdjarige Fien Hermans, alias ‘Moederke Gevers’ met een herinneringsstoet. Armand Bosmans legde de feestelijke optocht op film vast.

Gans Oostham één dag naar school 1981
Op 14 juni 1981, een erg zonnige dag, verfilmde Hans Vuegen ‘Gans Oostham één dag naar school!’, een klassiek schoolfeest met inbreng van de harmonie ‘De Vriendenkring’ en uiteraard optredende schoolkinderen.

Eerste Mis Frans Schoofs 1960
De eerste mis van een nieuwe pastoor was eertijds een gebeurtenis die het hele dorp op de been bracht! Op 17 juli 1960 was het de beurt aan Frans Schoofs, broer van André, Yvonne, Marcel en Leon. De betonnen grot die toen werd opgetrokken door de buren staat nog steeds naast  het ouderlijk huis, gelegen In de Bus in Oostham. Frans of François was een fervent fietser en stond bekend als ‘Coppi Schoofs’…

Red de Pastorieglasramen!
De gebrandschilderde ramen van de Oosthamse pastorie… Dit unieke stukje historisch erfgoed moet gerestaureerd en getoond worden! Dit filmpje toont hoe we dat willen aanpakken.

De Fusie van Ham 1976-77
Heemkunde Ham presenteert ‘De Hamse Fusie’, een film van Hans Vuegen uit 1977-78. De samensmelting der gemeenten Oostham en Kwaadmechelen ging gepaard met plechtig- en feestelijkheden. Een historisch document!

1000 Jaar Ham 1/4
In 1977-78 gingen de voorbereiding en uitvoering van de feestelijkheden ‘1000 Jaar Ham’ door. De film van Hans Vuegen toont werkelijk alles: van de eerste gesprekken tot de afronding.

1000 Jaar Ham 2/4

1000 Jaar Ham 3/4

1000 Jaar Ham 4/4

Carnaval Langven 1958

1958. Victor Dekelver filmde de carnavalsviering van de partij van Langven op vastenavond èn halfvasten. Dolle pret in Oostham!

Gouden Bruiloft Isidoor Vandewouwer en Ethel Hyne 1968

Oostham, 4 mei 1968. De gouden bruiloft van Isidoor Vandewouwer en Ethel Hyne werd gevierd met een klassieke stoet waarin de buren hun leven en carrière uitbeeldden. Leon Nys legde alles vast op pellicule. Met dank aan Sonja Vandewouwer.

2004. Monumentenpark Ham, beeld Britse veteranen

Op 19 september 2004 werd het Hamse Monumentenpark geopend en kregen we nog eens bezoek van de Britse bevrijder Cecil Newton. Toespraken van de burgemeester, de oud-strijders en Cecil Newton. Op het eind van het filmpje blikken we kort op de eerste tenten van de Open-Straatdag.